آموزش ابزار قنادی

انواع لوازم قنادی برای پخت کیک خانگی

لوازم قنادی برای پخت کیک

انواع لوازم قنادی برای پخت کیک خانگی را شناسایی کنید  و در خرید لوازم قنادی بهترین و مناسبترین را انتخاب کنید. یکی از مفرح‌ترین و جذاب‌ترین کارهایی که می‌شود در خانه انجام داد شیرینی پزی است. پخت انواع کیک‌ها و شیرینی‌ها چیزی است که علاوه بر مهارت، نیاز به لوازم قنادی نیز دارد. استفاده از لوازم قنادی متنوع کار را راحت می‌کند و نتیجه بهتری هم به دنبال دارد. بعضی از این ابزارها برای مخلوط کردن مواد و به عمل آوردن خمیرها استفاده می‌شوند و تعدادی دیگر برای تزیینات یا شکل دادن و پختن خمیر آماده شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

لوازم قنادی برای آماده کردن خمیرها

 

1. پیمانه

 

پیمانه اندازه گیری

لوازم قنادی پیمانه اندازه گیری

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در آشپزی و قنادی باعث می‌شود نتیجه کار همان چیزی بشود که انتظار دارید رعایت کردن اندازه‌هاست. موادی که متناسب و مطابق با دستور تهیه با هم ترکیب می‌شوند احتمال بیشتری دارد همان چیزی بشود که می‌خواهید. معمولاً در دستور پخت‌ها واحد اندازه‌گیری بعضی از مواد، پیمانه است. پیمانه‌ها معمولاً به صورت لیوان‌هایی در چهار اندازه مختلف وجود دارند که استفاده از آن‌ها کمک بسیار زیادی به شما می‌کند تا در هنگام اندازه‌گیری مواد گیج نشوید.

نوعی از پیمانه‌ها هم به صورت قاشق‌هایی در اندازه‌های مختلف هستند که برای پیمانه کردن مواد کم مصرف و با اندازه‌های خیلی کم، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

2. الک

 

الک آرد

الک آرد

یکی از مهم‌ترین موادی که در پختن کیک و شیرینی استفاده می‌شود آرد گندم یا برنج است. حتی ممکن است لازم باشد از مواد پودری دیگری هم استفاده شود. اما برای این که در هنگام اضافه کردن آرد به مواد آبکی داخل ظرف از گلوله شدن آرد جلوگیری کنیم باید از الک استفاده کنیم. گفته می‌شود بهتر است قبل از استفاده کردن از آرد آن را چندین بار الکی کنیم. این کار کمک می‌کند خمیر آماده شده بافت بهتری پیدا کند.

بعد از آماده شدن شیرینی یا کیک، برای تزیین روی آن هم می‌توان از الک استفاده کرد. هنگام پاشیدن پودر قند، پودر کاکائو و هر پودر دیگری که می‌خواهیم به نحوی یکنواخت بر روی شیرینی و کیک پاشیده شود و هم قطعات آسیاب نشده و درشت آن جدا شود از الک‌ها استفاده می‌کنند.

 

3. همزن

 

لوازم قنادی

همزن

اگر تا به حال اقدام به پختن کیک و شیرینی کرده باشید حتماً ترکیب کردن یکدست و یکنواخت مواد یا کف کردن سفیده تخم مرغ، از چالش‌هایی بوده است که همیشه شما با آن روبرو بوده‌اید. برای این کار ما از همزن‌ها استفاده می‌کنیم که انواع مختلفی دارد. همزن‌ها با پره‌های زیادی که دارند سرعت کار ما را افزایش می‌دهد و به دو صورت دستی یا برقی هستند. پره‌های مختلفی که همزن‌ها دارند هر کدام برای هم زدن ترکیب خاصی از مواد استفاده می‌شود. پره‌های ریز و پُر، برای حل کردن مواد در مایعات و یا همزدن سفیده و و زرده تخم مرغ به کار می‌رود. پره‌های درشت همزن هم برای موقعی است که مواد با اضافه کردن آرد و دیگر مواد سنگین شده است و دیگر پره‌های نازک کاربرد چندانی ندارد.

 

4. لیسک

 

لوازم قنادی

لیسک قنادی

لیسک از آن دسته لوازم قنادی کاربردی است که می‌تواند در دسته‌ی همزن‌ها هم قرار بگیرد. این ابزار بیشتر برای کیک‌پزی و هم‌زدن دورانی مواد کیک کاربرد دارد. علاوه بر این برای پخش کردن مواد در ظرف و یکدست کردن مواد در قالب هم می‌توان از آن استفاده کرد. همین طور می‌توان به وسیله‌ی لیسک، خامه را بر روی کیک کشید.

 

لوازم قنادی برای شکل دادن خمیر ها

 

1. وردنه

 

لوازم قنادی

وردنه قنادی

یکی از ابتدایی‌ترین و کاربردی‌ترین لوازم قنادی و آشپزی، وردنه است. جنس آن می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد و در صورت در دسترس نبودن آن می‌توان هر وسیله مدور و بلند که بتوان غلتاند را جایگزین وردنه کرد. سطح وردنه‌ها می‌تواند صاف و ساده باشد که در این صورت از آن برای باز کردن خمیر بر روی سطح صاف یا تخته استفاده می‌شود. این کاربردی‌ترین و مهم‌ترین کاری است که وردنه‌ها می‌کنند. با این حال وردنه‌هایی هم وجود دارد که رده‌های منظمی دارند و کارشان ایجاد خطوط بر روی خمیر است. گاهی بر روی وردنه اشکال دیگری هم وجود دارد و از آن برای ایجاد طرح‌های متنوع بر روی خمیر استفاده می‌شود.

 

2. کاتر یا قالب کوچک شیرینی

 

لوازم قنادی

کاتر شیرینی

هنگامی که خمیر شیرینی با وردنه صاف شد زمان آن است که با ابزار دیگری از لوازم قنادی آن را به اشکال مختلف، برش بدهیم. کاترها یا قالب‌های کوچک شیرینی معمولاً با اشکال مختلفی مثل اشکال هندسی، گل، قلب و … وجود دارند و جنسشان معمولاً فلزی است. به وسیله این لوازم می‌توان خمیر شیرینی را به اشکال مختلف برش زد. از این قالب‌ها به عنوان شابلون برای تزیین روی کیک نیز می‌توان استفاده کرد.

 

3. سینی فر

 

لوازم قنادی

سینی فر

یکی از متداول‌ترین لوازم قنادی که در هر خانه‌ای وجود دارد سینی فر است. سینی فر معمولاً ابعادی متناسب با فر شما دارد و بسته به کاربردش دارای لبه دو سانتی، چهارسانتی و هفت سانتی می‌تواند باشد. قطعات برش خورده شیرینی را می‌توان در این سینی‌های کم ارتفاع چید و در فر قرار داد. سینی‌های فری که ارتفاع بیشتری دارند بیشتر مناسب برای پخت کیک هستند. چرا که کیک معمولاً در هنگام پخت حجیم می‌شود و جای بیشتری نیاز دارد.

سینی فر خوب، سینی‌ای است که گرما را به صورت یکسان و یکنواخت پخش کند تا تمام شیرینی‌ها با هم و یکدست بپزند. مواد و خمیر به آن نچسبد و به راحتی از آن جدا شود. با این حال همیشه لازم است قبل از استفاده سینی را کاملاً چرب کرد.

 

4. قالب کیک

 

قالب شیفون

قالب کیک شیفون

قالب‌های کیک بسته به نوع جنس قالب و نیز کاربرد و نوع کیکی که در آن پخته می‌شود انواع بسیار مختلفی دارند. جنس قالب‌ها معمولاً آلومینیومی، تفلون یا سیلیکونی است که هم از لحاظ قیمت بسیار متفاوت هستند و هم ابعاد متنوعی دارند. به همین علت پیش از تهیه‌ی قالب، ابتدا باید بدانید که قصد دارید چه نوع کیک و در چه ابعادی بپزید. برای یک کیک ساده می‌توان از قالب‌هایی با طرح‌های ساده و در ابعاد کوچک تا بزرگ استفاده کرد اما برای درست کردن دیگر انواع کیک باید سراغ دیگر قالب‌ها برویم.

 

انواع قالب

 

قالب مافین

 

برای درست کردن کیک مافین، فنجانی، کیک یزدی و به طور کلی کیک‌های کوچک یک نفره، این نوع قالب‌ها کاربرد دارند. لیوان‌ها یا کاسه‌های این نوع قالب یا به صورت تکی وجود دارند که در سینی فر کنار هم چیده می‌شوند و یا در یک سطح چندتایی به هم چسبیده‌اند.

 

قالب مافین

قالب تفلون مافین

 
قالب لوف

برای تهیه نان فانتزی و نان صبحانه از این نوع قالب استفاده می‌شود. این قالب‌ها، دراز و باریک هستند و می‌توان در آن انواع کیک صبحانه و عصرانه را پخت. مزیت این نوع قالب راحتی در برش زدن کیک و شکل زیبا و منظمی است که به آن می‌دهد.

 
قالب کمربندی

 

قالب کمربندی

قالب کیک کمربندی

این قالب‌ها شبیه قالب‌های ساده برای پخت کیک هستند با این تفاوت که لبه قالب بعد از پخت کیک یا آماده سازی دسر قابلیت باز شدن دارد و به این ترتیب در هنگام بیرون آوردن کیک یا دسر از قالب دیگر نگران خراب شد یا خرد شدن کیک نیستیم. چرا که لبه‌های قفل شده‌ی قالب بعد از باز شدن اجازه می‌دهد کیک با کمترین زحمت از قالب بیرون بیاید.

 
قالب سیلیکونی

 

قالب سیلیکونی کیک

قالب کیک سیلیکونی

این نوع قالب از نوعی پلیمر ساخته شده است که حرارت بالا را تحمل می‌کند. این نوع قالب به دلیل انعطاف پذیری زیادی که دارد بسیار کاربردی است و با آن می‌توان انواع بسیار متنوعی از کیک‌ها و دسرها را با اشکال مختلف ساخت.

 

قیف و ماسوره

 

یکی از روش‌های شکل‌دهی به خمیر شیرینی‌ها استفاده از قیف و ماسوره است. قیف‌ها ازپارچه‌های مختلفی درست می‌شوند ولی قیف خوب آن‌هایی است که از درز آن مایع شیرینی بیرون نزند و کار با آن راحت باشد. انواعی از قیف با مکانیزم خاصی وجود دارد که از پلاستیک سخت درست شده است اما در نهایت همه یک کار را می‌کنند. ماسوره‌های سر قیف قابل تعویض است و تنوع بسیار زیادی دارد. بیشتر این ماسوره‌ها برای تزیین روی کیک‌ها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود. خامه آماده شده یا کرم تهیه شده را درون قیف می‌ریزند و با ایجاد طرح‌های متنوع، کیک و شیرینی را تزیین می‌کنند.

زولبیا و بامیه از جمله شیرینی‌هایی است که با استفاده از قیف و ماسوره به وجود می‌آید. اما ماسوره‌هایی که برای این دو شیرینی استفاده می‌کنیم با هم فرق دارد.

 

قیف ماسوره

 

کاغذ روغنی و کپسول کاغذی

 

برای این که کیک یا شیرینی به ظرفی که در آن پخته می‌شود نچسبد و به راحتی بیرون بیاید از کاغذ روغنی و کپسول‌های کاغذی استفاده می‌شود. کپسول‌های کاغذ برای انواع شیرینی متفاوت است. یک نوع از آن برای کیک یزدی، نوع دیگر آن برای تارت‌ها و نوعی دیگر برای شیرینی مافین به کار می‌رود. علاوه بر این سه نوع پرطرفدار کپسول‌هایی با اندازه‌های کوچک و بزرگ وجود دارند که متناسب با نیاز یا سلیقه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مافین شکلاتی خیس

مافین شکلاتی خیس

لوازم قنادی که در بالا به آن اشاره شد لوازم بسیار پرکاربردی هستند که وجودشان در لیست لوازم قنادی و برای شیرینی‌پزی و کیک‌پزی بسیار لازم است. در کنار آن‌ها می‌توان به پایه گردان کیک، پالت و ابزار فوندانت اشاره کرد که لوازم قنادی جدید هستند و برای تزیین کیک به شیوه‌ی حرفه‌ای به آن‌ها نیاز داریم. ابزار ساخت ژله‌های تزریقی نیز برای آماده‌سازی ژا‌له‌ها به کار می‌رود که طرفداران مخصوص به خودش را دارد. فرچه نیز از جمله مواردی است که برای پخش کردن روغن در سطح قالب و یا کشیدن مواد تزیینی مایع بر روی شیرینی و کیک استفاده می‌شود.

با همه‌ی این توصیفات نباید تصور کرد بدون داشتن همه‌ی این لوازم، کار شیرینی‌پزی امکان پذیر نیست. پک‌های لوازم قنادی هستند که در آن همه چیزهایی که به آن نیاز دارید پیدا می‌شود. از طرف دیگر زیاد نگران قیمت بالای بعضی از این لوازم نیز نباشید. لوازم قنادی ارزان و با قیمت مناسب نیز وجود دارد که اگر چه کیفیت نمونه‌های گران‌تر را ندارد اما کار شما را راه می‌اندازد. مهم این است که شما به این کار مفرح با تنوع زیاد مشغول شوید و از آن لذت ببرید.

 

ابزار قنادی

 

همه این ابزار برای کمک به شما در پخت کیک خانگی خوشمزه کمک خواهند کرد. شما می توانید برای انتخاب ابزار قنادی به فروشگاه لوازم قنادی حاج مهدی بخش ابزار قنادی مراجعه کنید و اقدام به خرید ابزار قنادی کنید. و همچنین شما می توانید برای انتخاب و خرید قالب کیک مناسب ( راهنمای جامع و کامل ) این مقاله را مطالعه بفرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *