آموزش شیرینی پزی

شیرینی گردویی بازاری

شیرینی گردویی بازاری

شیرینی گردویی بازاری یکی از انواع شیرینی‌های پر طرفدار است و چون بخشی از مواد تشکیل دهنده این شیرینی گردو است به نام شیرینی گردویی شناخته می‌شود. روش‌های پخت این شیرینی متفاوت است و چون بافت این شیرینی کمی سفت است، معمولا با چای سرو می‌شود. در اینجا دستور پخت‌هایی از شیرینی گردویی آورده شده است و شما می‌توانید با درست کردن این شیرینی خوشمزه در عید پذیرای مهمانان خود باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی گردویی

 

• کیک اسفنجی ۱۲۰ گرم
• سفیده تخم مرغ ۹۰ گرم
• مغز گردو ۱۰۰ گرم
• روغن مایع ۵۰ گرم
• پودر قند ۲۰۰ گرم
• وانیل ۴/۱ قاشق چایخوری
• پودر دارچین ۴/۱ قاشق چایخوری
• بیکینگ پودر ۴/۱ قاشق چایخوری
• سرکه سفید یا انگور ۱ قاشق سوپ خوری

روش پخت شیرینی گردویی بازاری

 

برای پخت شیرینی گردویی باید ابتدا کیک اسفنجی را تهیه کنید. اگر کیک اسفنجی وانیلی پختید به آن ۱ قاشق مرباخوری پودر کاکائو اضافه کنید. بعد از پخت کیک آن را خرد کنید و همراه با گردو و نصف سفیده تخم مرغ مخلوط کنید. این مواد را خوب با هم ترکیب کنید و ۳ بار از چرخ گوشت رد کنید. می‌توانید به جای چرخ گوشت از غذا ساز استفاده کنید.
باید به یک ترکیب کاملا یکنواخت برسید. حالا می‌توانید بقیه سفیده تخم مرغ، روغن مایع، دارچین و وانیل را به مخلوط اضافه کنید. تمام مواد را خوب با هم ترکیب کنید.
مرحله بعدی داغ زدن مواد شیرینی گردویی است. به این معنی که مواد را داخل قابلمه بریزید و روی شعله کم بگذارید و هم بزنید. توجه کنید که در این مرحله داغ شدن مواد نباید منجر به پخت سفیده تخم مرغ شود. برای اینکه مطمئن شوید که مواد به اندازه کافی داغ خورده و سفیده نیز نپخته است انگشت خود را روی خمیر بگذارید. باید داغی خمیر برای چند ثانیه قابل تحمل باشد و دست را نسوزاند. حالا سرکه را اضافه کنید و مواد را به هم بزنید و تا خنک شدن آن صبر کنید.
وقتی مواد خنک شد بیکینگ پودر را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. فر را روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا فر گرم شود. در کف سینی فر کاغذ روغنی بیندازید و کمی آن را چرب کنید. مواد شیرینی گردویی که آماده کردید را در یک قیف بریزید و با فاصله در سینی فر روی کاغذ روغنی پایپ کنید. انگشتتان را چرب کنید و برآمدگی روی نوک شیرینی که بعد از پایپ کردن آن ایجاد شده است را بگیرید.

مرحله بعدی پخت شیرینی گردویی است. روی شیرینی‌ها را باید پودر بپوشانید و در صورت تمایل می‌توانید از پودر پسته هم برای تزئین استفاده کنید. سینی را در فر بگذارید و دما را روی ۱۷۵ درجه بگذارید. زمان پخت شیرینی‌ها برای اینکه زیرشان طلایی شود، ۱۵ دقیقه است و سپس به مدت ۸ دقیقه در فر روشن با فر در باز بماند. وقتی پخت کامل شد شیرینی‌ها را از روی کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دلخواهتان بگذارید. نوش جان.

 

برای پخت شیرینی گردویی بازاری با این دستور پخت باید چند نکته را رعایت کنید:

 

شیرینی گردویی بازاری

شیرینی گردویی بازاری

۱- برای اینکه شیرینی شما خشک نشود بهتر است یک تکه نان در ظرف شیرینی بگذارید.
۲- با این دستور پخت حدود ۲۰ تا ۲۵ عدد شیرینی می‌توانید تهیه کنید.
۳- اندازه مواد را دقیق وزن کنید.
۴- از سینی خود فر استفاده نکنید زیرا زیر شیرینی را تیره می‌کند.
۵- اگر فر ندارید می‌توانید این شیرینی را روی گاز و درون ماهیتابه درست کنید. اما شیرینی‌هایی که روی گاز پخته می‌شوند ترک‌دار نمی‌شوند.
۶- ترک خوردن روی شیرینی یکی از نکات مهم پخت شیرینی گردویی بازاری است و اگر فر قبل از پخت داغ نباشد اتفاق نمی‌افتد. پس حتما به این موضوع توجه کنید.
۷- اگر مواد هنگام خارج شدن از قیف شل بود مقداری کیک اسفنجی خرد شده به آن اضافه کنید و یا مقداری آرد برنج به مخلوط اضافه کنید و اگر سفت بود مقداری سفیده تخم مرغ به مایع شیرینی بزنید و ترکیب شد تا غلظت مناسبی ایجاد شود.
۸- اگر شیرینی را سریع از فر خارج کنید پف آن می‌خوابد. زیرا به آن شوک وارد می‌شود.

 یک دستور پخت دیگر برای طرز تهیه شیرینی گردویی بازاری برای شما در زیر تدارک دیدیم تا شما بهتر بتوانید با این شیرینی، عید بهتری را در پیش رو داشته باشید.

 

مواد لازم برای پخت شیرینی گردویی آسان و سریع

 

• گردوی خرد شده ۲۰۰ گرم معادل ۲ پیمانه
• سفیده تخم مرغ ۲۰۰ گرم معادل یک پیمانه
• شکر یک و یک چهارم پیمانه
• خرده چک ۵۰ گرم معدل نصف پیمانه
• سرکه ۱ قاشق غذاخوری
• جوش شیرین ۴/۱ قاشق چایخوری
• پودر کاکائو ۱ قاشق چایخوری

 

گردویی بازاری 1

 

برای شروع کار ابتدا گردوهای سرد را چرخ کنید. گردوی گرم هنگام چرخ شدن روغن می‌اندازد. پس از گردوی سرد استفاده کنید. خرده کیک و شکر را به گردوی چرخ شده اضافه کنید. اگر خرده کیک نداشتید از پنجاه گرم گردوی خرد شده و ۲ قاشق غذاخوری آرد برنج استفاده کنید.
جایگزین کردن خرده کیک با بیسکوویت بسیار اشتباه است و در نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار است. حالا نوبت به اضافه کردن سفیده تخم مرغ است. خمیر را خوب ترکیب کنید و از چرخ گوشت رد کنید. خمیر در این مرحله حالت شل دارد.
مایه شیرینی گردویی بازاری را روی حرارت بگذارید و مرتب بهم بریزید و بهتر است برای این کار از یک قاشق چوبی استفاده کنید. وقتی مواد روی حرارت قرار می‌گیرد شل‌تر می‌شود ولی بعد از خنک شدن منسجم و سفت می‌شود و کمی حالت کشسانی دارد و به راحتی از روی قاشق جدا نمی‌شود.
وقتی مواد شیرینی را روی حرارت قرار دادید باید مراقب باشید تا مواد نجوشد و بخار کردن مواد نشان دهنده این است که پخت مواد به اندازه کافی انجام شده است. این مرحله حدود ۶ تا ۱۵ دقیقه زمان می‌برد.
مواد پخته شده را در یک ظرف مناسب بریزید و فورا جوش شیرین، سرکه و وانیل را به آن اضافه کنید. مواد را خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. حدود نیم ساعت تا یک ساعت صبرکنید تا مواد به دمای محیط برسد. فر را از قبل روشن کنید. وقتی فر داغ شد دما را روی ۱۸۰ درجه بگذارید و با استفاده از قیف مایه شیرینی گردویی را روی کاغذ روغنی پایپ کنید.
مدت زمان پخت بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. مراحل پخت شیرینی گردویی نیز به این صورت است که ابتدا شیرینی ها کمی پف می‌کنند. سپس در طول فرایند پخت پف شیرینی می‌خوابد و در انتها مجددا پف می‌کند. وقتی شیرینی گردویی خنک شد می‌توانید در ظرف دلخواه بچینید و با یک فنجان چای تازه دم میل کنید؛ نوش جان.
کلام آخر
شیرینی گردویی بازاری از شیرینی‌های سنتی ایرانی است که بسیار خوش طعم و خوش عطر است و از قدیم مهمان خانه‌های ما بوده است. این شیرینی لذیذ مناسب پذیرایی عصرانه و دورهمی‌های خانوادگی است و برای عید نیز بسیار مناسب است و با چای هم بسیار می‌چسبد.

 

شما می توانید طرز تهیه شیرینی زنجبیلی با پیمانه یاد گرفته و  آنرا براحتی هم در منزل  درست کنید بعنوان شیرینی عید تهیه کنید.

اگر شما در خانه فر ندارید اصلا نگران نباشید برای  

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *