خلاقیت در آشپزخانه

طرز تهیه نان لواش خانگی

طرز تهیه نان لواش خانگی

طرز تهیه نان لواش خانگی برای همه ما ایرانی ها لازم می باشد چون نان لواش یکی از غذاهای مهم و پر مصرف سفره ایرانی می باشد.

در دسترس بودن و خوشمزگی نان لواش یکی از مهمترین مواردی هست که باید در نظر داشته باشیم.
تو این روز های سخت حتما شما هم برای خرید نان اونم از نوع با کیفیتش مشکل دارید. یا نوبت باید باستید یا اینکه قید نان لواش با کیفیت رو بزنی و از سوپری محل بری و نان بی کیفیت بخرید.

 

این نان لواش خونگی از آن دسته نان لواش های لقمه ای و کوچک هست که شما در 2 لقمه هر قرص نان را می توانید تمام کنید.
این نوع نان لواش نیازی به فر و تنور و وسیله ای ندارید و خیلی راحت داخل ماهیتابه و روی گاز می توانید این نان لواش خانگی را تهیه کنید.
من یک پیشنهاد عالی براتون دارم. در منزل با یک روش راحت و ساده و با وسایل موجود در خانه یک نان لواش خانگی با کیفیت درست کنید و لذت واقعی نان را بچشید.
این نان لواش خانگی بسیار لطیف با طعم و عطر بوی نوستالژیک است و از همه مهمتر این نان لواش خانگی بدون دوریز و خمیر اضافی هست.


من خودم نه وقت نوبت ایستادن برای نان را دارم و نه حوصله وایستادن نوبت نان را. البته پخت و پز و آشپزی در خانه رو خیلی دوست دارم و اینطوری اصلا حوصله ام سر نمی رود.


این را هم بگم که من به کیفیت نان و طعم و مزه نان اهمیت زیادی می دهم و اگر نان با کیفیت نباشد از آن نان لواش مصرف نمی کنم.
البته باید این نکته رو هم یادآوری بکنم کیفیت آرد روی نان هم تاثیر زیادی دارد. هر آردی را برای نان لواش مصرف نکنید. آرد ی که برای نان لواش خانگی استفاده می شود باید گلوتن بالایی داشته باشد تا نان خوشپختی بتوانید تهیه کنید.

 

مواد لازم نان لواش خانگی

 

  • 6 پیمانه آرد
  • 1.5 قاشق چایخوری نمک
  • 2 قاشق غذاخوری روغن
  • 2 فنجان آب گرم
  • 1 لیوان آب جوش

 

طرز تهیه خمیر نان لواش خانگی

 

طرز تهیه نان لواش خانگی

طرز تهیه نان لواش خانگی

 

مرحله اول تهیه نان لواش خانگی

 

آرد و نمک را در ظرف مناسبی می ریزیم و مخلوط می کنیم خوب که با هم مخلوط شد قسمت وسط مواد مخلوط شده را گود می کنیم.
سپس روغن و آب داغ را به قسمت گود آرد که ایجاد کرده ایم اضافه می کنیم و با آرد مخلوط می کنیم. این مخلوط را ورا ورز می دهیم و ورزدادن تا خمیر جمع شود ادامه می دهیم. روی خمیر را با پارچه ای پوشانده و کناری می گذاریم 20 دقیقه می گذاریم تا استحراحت کند.

 

مرحله دوم تهیه نان لواش خانگی

 

طرز تهیه نان لواش خانگی

طرز تهیه نان لواش خانگی

 

یک میز کاز یا قسمتی از کابینت را که تمیز می باشد انتخاب کنید و روی میز کار که خمیر باز خواهد شد آرد بپاشید.

 

طرز تهیه نان لواش خانگی

طرز تهیه نان لواش خانگی

 

بعد از 20 دقیقه خمیر را با یک پالت پلاستیکی به 16 قسمت مساوی تقسیم می کنیم. هر یک از تکه ها را به صورت گلوله در میاوریم و در یک ظرف مناسب که داخل آن آرد پاشی شده است قرار می دهیم.

 


در مدت آماده شدن گلوله های خمیر ها روی ظرفی که گلوله های خمیر را می چینیم با پارچه می پوشانیم تاخمیر خشک نشود.

 

طرز تهیه نان لواش خانگی


مرحله نهایی تهیه نان لواش خانگی

 

 

یک ماهیتابه تمیز و نسبتا بزرگ و ترجیحا تفلونی یا سزامیکی را برای پخت نان انتخاب کنید. ماهیتابه را روی شعله کم قرا دهید
بعد از اینکه تمام خمیر را آماده کردیم. تک تک خمیر هار را با وردنه روی میز کار باز می کنیم و داخل ماهیتابه بدون روغن روی شعله کم قرار می دهیم.در حدو 3، 4 دقیقه طول می کشد تا یک طرف نان پخته شود. طرفی که پخته شده است را نگاه کنید اگر پخته شده است طرف دیگر آن را بر می گردانیم تا طرف دیگر هم بپزد. این روند را برای تمام خمیر انجام می دهیم.

 

 


دو طرف نان ها که پخته شد از روی ماهیتابه بردارید و نان ها را بعد از پخت داخل سفره پارچه ای قرار دهید تا خشک نشود.
مهمترین علامت پخت کامل نان لواش خانگی زدن حباب های ریز و درشت روی نان لواش است پس به این مورد دقت داشته باشید تا زمان درست پخت نان لواش را درست متوجه شوید.

 

با دستوری که من در بالا برای شما در نظر گرفتم، شما 16 تکه نان لواش خواهید داشت. مدت زمان لازم برای پخت نان لواش خانگی 45 دقیقه می باشد.
فکر نکنید طرز تهیه نان لواش خانگی سخت می باشد. به خودتون سخت نگیرید هر چی هم باشد به لذت خوردن نان لواش خانگی تازه می ارزد. البته اگر مقدار مواد را با نسبت مساوی زیاد کنید می توانید نان چند روز مصرف خانواده را در یک بار بپزید. ولی توصیه می کنم که مقدار را برای 2 یا 3 روز تنظیم کنید تا نان لواش خانگی تازه مصرف کنید.

 

طرز تهیه نان لواش خانگی

طرز تهیه نان لواش خانگی

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *