آموزش کیک

طرز تهیه کیک اسفنجی برای قالب ۱۸ سانتی [ آموزش تصویری ]

طرز تهیه کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی برای قالب 18 سانتی [ آموزش تصویری ] هم برای قنادهای حرفه ای و هم برای افراد آماتور مورد نیاز می باشد.

 

کیک اسفنجی ساده فقط با چند ماده درست می شود که اکثرا همه شما در خانه خود موجود دارید. کیک اسفنجی معمولاً برای تهیه کیک های لایه ای جهت استفاده در فیلینگ کیک و خامه کشی کیک استفاده می شود اما می توان از آن به عنوان کیک ساده هم استفاده کرد.

 

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده برای هر کسی که تازه شروع به پخت کرده یا استاد قناد کارکشته ای ، به آن در فهرست دستورهای پخت خود نیاز دارد. این کیک یکی از اولین دستورات کیک اسفنجی بود که درست کردنش رو یاد گرفتم و خیلی بهم کمک رساند. به دلیل بافت زیبا، سادگی در پخت و دستورالعمل های بی اشتباه، بسیار محبوب است.

 

کیک اسفنجی چیست؟

 
طرز تهیه کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی

 

کیک اسفنجی یک کیک لطیف یکدست است که از تخم مرغ، شکر و آرد به عنوان مواد اصلی درست می شود. این کیک رطوبت خامه را به خوبی جذب می کند و تقریباً برای هر نوع کیک یا رولت مناسب است.

 

 

نکات حرفه ای برای کیک اسفنجی

 

1- تخم مرغ ها را حتما خوب هم بزنید. کیک بیشتر به حجم تخم‌مرغ‌ها بستگی دارد تا پف کنند، بنابراین هم زدن تخم‌مرغ‌ها تا زمانی که پف ضخیمی از همزن خارج شود و برای 2 تا 3 ثانیه از بین نرود، بسیار مهم است. هم زدن تخم مرغ ها به اندازه کافی نه تنها یک کیک غلیظ ایجاد می کند، بلکه طعم تخم مرغی را در محصول نهایی ایجاد می کند.

 

2- مواد خشک را قبل از اضافه کردن به تخم‌مرغ‌های زده شده الک کنید، زیرا این کار باعث می‌شود که هیچ گلوه ای از آرد در کیک وجود نداشته باشد. الک کردن آرد را نیز هوادهی می‌کند که به شما یک کیک اسفنجی سبک و پف می‌دهد.

 

3- بعد از اضافه کردن آرد بیش از حد مواد را مخلوط نکنید، اینکار باعث می شود کیک را خالی می کند و کیک سنگین تری ایجاد می کند. بنابراین، با دقت مخلوط کنید تا هوادهی حاصل از هم زدن تخم مرغ ها حفظ شود.

 

4- برای افزایش یکنواخت کیک، حتما از کاغذ فویلی (مانند موارد اینجا) استفاده کنید. این فویل قبل از پخت خیس می‌شوند و دور تابه فر می‌بندند و اینکارباعث می شود که کیک به جای پختن از کناره‌ها، از پایین به بالا می‌پزد. این کار از تشکیل گنبدی نامناسب روی کیک های پخته شده جلوگیری می کند.

 

5- بیش از حد پخت نکنید – در غیر این صورت رطوبت بیش از حد از بین می رود و کیک اسفنجی خشک می شود.

 

 

مواد لازم کیک اسفنجی

 
طرز تهیه کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی

 

2 عدد تخم مرغ بزرگ


نصف فنجان شکر گرانول

نصف فنجان آرد نول قنادی کیک پزی

نصف قاشق چایخوری بیکینگ پودر

 

1 قاشق غذاخوری کره ذوب شده

نصف قاشق غذاخوری آب گرم

نصف قاشق چایخوری عصاره وانیل

 

 

طرز تهیه کیک اسفنجی

 
طرز تهیه کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی

 

بازده: یک کیک گرد 18 سانتی

2 تخم مرغ را با همزن بزنید تا کف کند، سپس نصف فنجان شکر را به تدریج اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا تخم مرغ ها یک لایه ضخیم از روی همزن تشکیل دهد (20 دقیقه).

در همین حین، فر را با دمای 185 تا 190 درجه سانتیگراد روشن و تنظیم کنید. کناره های یک قالب کیک گرد 18 سانت با ارتفاع حداقل 5 سانت را با فویل بپوشانید و با اسپری روغن جدا کننده اسپری کنید. یا داخل قالب را با کره نرم شده آغشته کنید و آرد بپاشید. قالب کیک را برگردانید تا اضافی آرد داخل از داخل قالب کیک جدا بریزد.

 

طرز تهیه کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی

 

مواد خشک (آرد و بکینگ پودر) را الک کنید.

همه مواد مرطوب (کره ذوب شده، آب، وانیل) را با هم ترکیب کنید.

مواد خشک را از وسط دو نیم کنید و با حرکات خود عدد 8 را درست کنید.

مواد خیس را داخل آن بریزید. و خوب مخلوط کنید.

حالا نوبت اضافه کردن مخلوط تخم مرغ و شکر به مواد هست. به مواد مخلوط تخم مرغ را اضافی و خیلی آرامی مواد را مخلوط کنید.

 

طرز تهیه کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی

 

خمیر را در قالب آماده شده بریزید.

کیک را حدود 30 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی که وسط آن فرو کرده اید تمیز بیرون بیاید بپزید.
آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه خنک شود،

 

طرز تهیه کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی

 

سپس روی توری خنک کننده برگردانید و از قالب کیک جدا کنیدو اجازه دهید کاملا خنک شود.

 

اگر در جدا کردن کیک از قالب مشکل دارید به آموزش کامل نحوه جداسازی کیک از قالب | کاملاً تصویری مراجعه کنید که برای شما بسیار مفید خواهد بود.

 

طرز تهیه کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی

 

برای بهترین نتیجه، کیک را قبل از استفاده در کیک به مدت 6 تا 8 ساعت روی پیشخوان بگذارید تا بخوبی خنک شود. زمانی که لایه کیک را به صورت افقی به دو قسمت تقسیم می کنید، این کار میزان خرد شدن را کاهش می دهد.

 

 

این کیک برای فیلینگ و خامه کشی مناسب می باشد و شما می توانید این کیک را به مدت 3 ماه نیز فریز کنید و به روشی که در مقاله نحوه نگهداری کیک آموزش دادیم در فریزر نگهداری کنید.

 

 

برای اینکه بتوانید برای یک کیک تولد یا کیک مهمانی خامه کشی کیک موفق و چشم گیری داشته باشید هم یک آموزش خوبی در آموزش خامه کشی کیک اسفنجی [ کاملا تصویری ] داریم که حتما مطالعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *