آموزش شیرینی پزی

معرفی انواع روغن صاف قنادی + [ جامع و کامل ]

انواع روغن صاف قنادی

معرفی انواع روغن صاف قنادی یکی از سوالات پرتکرار این روز های می باشد. سوالی که بطور علمی و تجربی به آن در این مقاله به آن پرداخته ایم.

اگر شما برای درست کردن شیرینی و کیک می خواهید با انواع روغن صاف قنادی آشنا شوید و از انواع روغن صاف قنادی استفاده کنید این مقاله برای شما حتما مفید خواهد بود

 

 

انواع روغن صاف قنادی

 

 

انواع روغن صاف قنادی

انواع روغن صاف قنادی

 

کره

 

 

کره که به کره صبحانه نیز معرف می باشد یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین انواع روغن صاف می باشد که از  شیر گرفته می شود. 

مواد تشکیل دهنده کره 80 تا 85 درصد روغن و 2 درصد شیر یا به اصطلاح دوغ  و بقیه آن را  آب تشکیل می دهد. چون در کره مقداری آب وجود دارد ، به همین دلیل عمر کره را از باقی روغن ها کمتر است .

آب موجود در کره ، دراثر حرارت فِر تبخیر می شود و در پف کردن کیک و شیرنی نقش مهمی دارد.

 

 

مارگارین

 

 

انواع روغن صاف قنادی

انواع روغن صاف قنادی

 

مارگارین که به آن کره گیاهی نیز گفته می شود منشاه گیاهی دارد  بعد از کره بیشترین استفاده را در شیرینی پزی دارد.

مارگارین جایگزینی برای کره می باشد و  به کره بسیار شبیه می باشد . مانند کره 80 درصد چربی دارد و در اغلب رسپی ها به میزان یکسان با کره قابل جایگزینی می باشد. مارگارین با وجود داشتن کلسترول کمتر،  اما به علت هیدروژنه شدن اسیدهای اشباع بیشتری دارد و برای سلامتی خوب نمی باشد.

 

 

روغن قنادی 

 

 

انواع روغن صاف قنادی

انواع روغن صاف قنادی

 

روغن قنادی ، روغن جامد است که منشا گیاهی دارد. برای تولید این روغن در کارخانه ، در طی روندی روغن مایع گیاهی را تبدیل به روغن قنادی می کنند. بافت روغن قنادی در دمای محیط   در عین جامد بودن کاملا نرم می باشد، بطوریکه چاقو به راحتی آن را برش می دهد .

روغن قنادی بی طعم هست. تفاوت روغن قنادی با کره و مارگارین در مقدار چربی تشکیل دهنده آن است. روغن قنادی از 100 درصد چربی تشکیل شده است و هیچ آبی  در بافتش موجود نمی باشد.

چربی زیاد این روغن ،  عامل کوتاه کننده رشته های بلندِ گلوتنِ در آرد می باشد.

به روغن قنادی  ، روغن صاف نیز می گویند روغن صاف با توجه به نرمی و سفتی به چند نوع تقسیم شده است که این تقسیم بندی با شماره متمایز شده است.

هر چی روغن نرم تر باشد، عدد بزرگ تری برای نامگذاری استفاده می شود، یعنی روغن 50 نرم تر از روغن چهل است. ماده اولیه در انواع روغن های قنادی یکی می باشد و فقط مراحل تولید هر نوع با هم فرق دارد.

 هر نوع روغن قنادی با شماره متفاوت برای یک یا چند نوع مناسب است و از روی شماره کاربرد روغن صاف مشخص می شود.

روغن 40 را برای تهیه خمیر هایی مانند خمیر هزارلا استفاده می شود.

روغن قنادی صاف 50 برای شیرینی های آردی مانند کشمش ، مشهدی ، زنجبیلی و شیرینی نخودی و مانند این نوع شیرینی ها بکار می رود.

روغن صاف 50 در دو رنگ سفید و زرد موجود می باشد که هر دو یکی هست و فقط در کاربرد با هم تفوت دارند.

روغن قنادی 50 سفید چون نسبتا ارزان می باشد و نگهداری آن آسان می باشد و در مقابل گرما مقاوم تر است به این دلایل محبوبیت بیشتری دارند.

 

 

نحوه انتخاب  روغن صاف قنادی

 
انواع روغن صاف قنادی

انواع روغن صاف قنادی

 

 

شما با توجه به شیرینی که می خواهید درست کنید باید روغن صاف قنادی خودتان را انتخاب کنید. البته در رسپی شیرینی پزی که شما از آن استفاده می کنید حتما نوع روغن مورد استفاده را نوشته است.

روغن صاف قنادی بر اساس شماره دسته بندی می شوند. روغن 50 ، روغن 44 ، روغن مارگارین و …. از انواع روغن قنادی هستند که کاربرد زیادی در شیرینی پزی دارند. 

هر نوع شیرینی روغن قنادی خاص خود را دارد شما باید طبق دستور آن را انتخاب کنید. هر نوع روغن قنادی بافت خاص خودش را دارد و بجای یگدیگر نمی توان از آنها استفاده کرد.

 

روغن صاف قنادی شماره ۵۰ برای شیرینی های آردی مثل شیرینی عید مانند شیرینی مربایی شیرینی نخودچی و … کاربرد دارد

 

روغن ۴۴ برای شیرینی ورقه ای مناسب مثل شیرینی زبان ، باقلوا شیرینی ناپلئونی می باشد. البته باروغن ۴۴ هم می توانید شیرینی دانمارکی هم درست کنید ولی اگر با روغن مارگارین تهیه شود کیفیت این شیرینی بهتر خواهد شد.

 

روغن مارگارین نوع دیگری از روغن قنادی می باشد که برای شیرینی های تخمیری مثل شیرینی کروسان و دانمارکی استفاده می شود.

 

اگر در مورد استفاده از انواع روغن های قنادی تجربه ای دارید خوشحال خواهیم شد که این تجربه را زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید

 

اگر شما نمی خواهید در شیرینی پزی روغن قنادی بازاری استفاده کنیدمی توانید روغن قنادی خانگی با روشی بسیار سریع و کم هزینه در منزل تهیه کنید.

 

 

این آموزش را در مقاله طرز تهیه روغن صاف قنادی با کره [ آموزش تصویری ] بصورت کاملا عملی و تصویری آموزش داده ام حتما این مقاله را مطالعه کنید

 
 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *